Stockholms sportvagnsklubb
Motorklubben är med i Svenska Bilsportförbundet och har lång och gedigen erfarenhet av framförallt racing. Klubben bildades 1955 som en av landets första racingklubbar och sedan 1971 har man också arrangerat en egen racingserie. SSK-serien är uppdelad i minst sex deltävlingar om året beroende på antal deltagare, och brukar locka över 200 förare vilka bland annat innefattat Jan ”Flash” Nilsson som har en lång internationell karriär i bagaget, liksom Ronnie Peterson som är Sveriges mest framgångsrike racerförare inom Formel 1.
Klubben var den första i landet att anlägga en permanent halkbana och man har också använt sig av samma racingbana, Kinnekulle Ring, sedan 1968 där man satsat på många skarpa kurvor och hopp vilket gör den till en av landets mest utmanande banor. Banan är också Sveriges enda som varit oförändrad sedan starten.
Stockholms sportvagnsklubb har, trots sitt namn, medlemmar från hela landet och det är till stor del tack vare SSK-serien där alla får vara med och tävla. Motorklubben har satsat på att erbjuda så låga anmälningsavgifter som möjligt för att uppmuntra alla racingintresserade att vara med och det finns heller inga speciella krav, vilket gör klubben attraktiv för nybörjare och ungdomar.
Vill man läsa mer om Stockholms sportvagnsklubbs historia eller ta en titt på årets tävlingsresultat, finns mycket information på SSK:s hemsida.
Stockholms sportvagnsklubb har lagt mycket fokus på barn och ungdomar, och därför arrangerades Renault Junior Cup för första gången 1991, då tillsammans med Svenska Bilsportförbundet. Tävlingen riktade sig från början till ungdomar mellan 15-18 års ålder, men sedan 2005 har åldersgränsen sänkts till 13 år vilket lett till fler tävlande.
Sedan 2007 är det Stockholms sportvagnsklubb som arrangerar den populära VolvoCupen, men tävlingen startade redan 1990 och har därför många år på nacken. Det som särskiljer VolvoCupen från de flesta andra racingtävlingar är att oavsett vilken bilmodell de tävlande väljer att köra med, ska alla vara likvärdiga i prestanda och ha samma förutsättningar. På så vis är det bara tävlingsförarnas skicklighet som avgör vem som vinner, snarare än den som har råd att utrusta sin bil med diverse förbättringar. Även registrerade rallybilar med olika typer av inredning får köras, men då tävlar man bara mot andra registrerade bilar för att säkerställa rättvisa resultat. VolvoCupen är nybörjarvänlig och förhållandevis billig för att öka rallyintresset i landet och locka till sig lovande talanger.