Motorklubbar och miljö
Många tänker att motorklubbarna är en av de stora miljöbovarna i vårt samhälle idag. Men är det så? Kan man sätta likhetstecken med till exempel motorcross och utsläpp? Så är det naturligtvis inte. Även motorsporten har utvecklats inom miljötänk och många av bilarna som körs i tävlingar släpper inte ut mer än de bilar som används av privatpersoner som kör till och från jobb. Men visst finns det bilar som drar en större mängd bensin och många av de äldre hamnar i en klass som kan ses som mindre miljöbovar.
Regeringens förslag till ny bilskatt
Regeringen har kommit med ett förslag om en Ny bilskatt som innebär att bilar som släpper ut mer än 95g koldioxid per kilometer ska få en höjd skatt. Detta ska bara gälla de nya bilarna som säljs så alla som redan har en “miljöbov” till bil kommer inte att bli berörda. Om du däremot väljer att köpa en ny bil som släpper ut mindre än 60g/km får du istället en miljöbilspremie. Regeringen tror att detta kommer att medverka till att konsumenterna väljer el-bilar eller bilar med minimalt utsläpp som då påskyndar omställningen av fordonsflottan. Om man tittar på nybilsförsäljningen i fjol så kan man konstatera att 9 av 10 bilar hade fått en förhöjd skatt.
Biobränsle eller bensinslukare
Hur ser det då ut för dieselbilarna? Här har man kommit ifatt utvecklingen och har framställt en diesel helt utan koldioxidutsläpp. Denna Biodiesel 100 är inte gjord av råolja, som är ett fossilt bränsle, utan består av rapsmetylester som är en vegetabilisk olja. På diesel.nu kan man läsa om detta och de övriga dieselsorterna. Hur blir det då i framtiden? Ska vi förvänta oss att de stora amerikanska biltillverkarna slutar att göra bensinslukare och övergår till att endast producera elbilar. Förmodligen inte. Intresset för stora motorer med mycket kraft kommer säkerligen att leva kvar. För visst är det något särskilt när en V8 gasar på och motorn spinner som en katt!